Svatba jako reportáž

 

Svatba jako reportáž

Dnešních svatebních trendů je opravdu mnoho, a klient si tak může vybírat z mnoha možností. Častým trendem, se kterým se potkáváme už několik let, je pojem „reportážní svatební fotograf“.  Často jej vnímáme tak, že svatební fotograf je po celou dobu na svatbě a fotografuje celkový průběh svatby, aniž by nějak zasahoval do celého průběhu. Je na svatbě takový ten pozorovatel s fotoaparátem.

Trochu zasahuji do tzv. aranžované fotografie

Pravdou je, že tento člověk nafotí mnoho zajímavých momentek, které nám často uniknou a na svatebních snímcích tak tvoří přejemnou vzpomínku nad celým svatebním dnem. Jsou tu i tací, kteří svatbu sice fotí jako reportáž, ale zároveň vám se svatbou pomáhají a snaží se tak zachytit více emocí. Vím, že už trochu zasahuji do tzv. aranžované fotografie, kde opravdu svatebčanům hovoříme, jak mají vypadat, jak se mají tvářit, a i když je celou cestu vedeme, může se stát, aniž by nám to svatebčané řekli, že je to pro ně někdy nepříjemné. Jsou tu tedy dvě různé metody. Existuje kompromis? Ano, existuje, když spojíte lehké aranžování s reportážní fotografií a trochu to okořeníte bláznivými nápady, vznikne něco jako akční reportážní fotografie. 

Často je stihnu nafotit ještě v pyžamu

Tak půjdeme postupně. Trochu vás uvedu do toho mého světa svatební fotografie. Ráno, brzo ráno, přijíždím ke svatebčanům. Přivítám ty, kteří mě pustí do domu. Je pravdou, že při mém příjezdu lidé lehce utíkají, ne, že by se mě báli, ale nejsou upravení. Často je stihnu nafotit ještě v pyžamu. Pohostí mě kávou, já samozřejmě stihnu nafotit ten ranní klidný chaos. Většinou kdo zažil svatbu tak ví, že po ránu většinou všichni něco hledáme a v tom vzniká několik příhodných momentek. Ať jsou to nůžky, stuha nebo špendlík. Mohl bych jen nerozumně fotit, ale stíhám vám pomoct hledat. Občas se dají stihnout nafotit lidi v koupelně, v ložnici, děti, jak si hrají po celém bytě a usmívají se na vás. Pejsci vám nosí hračku, tak jim tu hračku prostě hodíte. Aniž byste chtěli, stáváte se na tu chvilku součástí rodiny. Samozřejmě stíhám fotit nevěstu v přípravách líčení, oblékání, a pokud je ženich i v té chvilce v blízkosti, stihnu i jeho a také i zdobení aut. 

Rychlý nástup do auta

Asi nejlepší je hlídání času. Kromě toho, že to hlídám pro sebe, abych věděl, zda vše stihnu, je to také kvůli tomu, aby stíhali budoucí manželé. Rychlý nástup do auta. Jak si sednout? Kolikrát i já zasáhnu a radím, jak si nejlépe sednout. Dalo by se o tom psát několik příruček jak si má nevěsta sednout do auta, do dodávky, nebo třeba na traktor. Po celou dobu, i když vás fotím spíše reportážně, se snažím prohodit vtípek, abych vás toho napětí trochu zbavil.

Líbí se mi ty emoce

Svatební obřad, lidé jsou kolem kostela, zámku, na louce rozpačití. Líbí se mi ty emoce, kdy už všichni citlivější a vytahují kapesníčky, připravují se na ty slzy. I já ten kapesník mám připravený. Zažil jsem vlastní svatbu. Pamatuji se, že před obřadem jsem byl sice klidný, ale zajímalo mě, jak je na tom moje budou žena. Když přicházejí svatebčané k oltáři, ať už nástup ženicha a nebo nástup nevěsty. Snažím se zachytit emoce. Lidé mají mokré oči, ano povětšinu výmluv je to alergie nebo průvan. Já každou svatbu prožívám stejně, jako jsem prožíval tu svou. Byl jsem stejně jako svatebčané nervózní, když jsem šel k oltáři. Ten pocit, když tam pak stojíte a říkáte si, jak bude vypadat. Většinou svoji ženu znáte, jak vypadá ráno, jak přes den a jak večer, ale v šatech – ve svatebních šatech? Když pozoruje ženicha, jak stojí, chvilkami kouká do země nebo všude kolem sebe, jen ne dozadu a je nervózní tak většinou myslí na to aby to měl celé již za sebou. Asi si říká z čeho, mě tehdy napadla jedna jediná myšlenka. Jak bude vypadat, když řekne ano… Sakra, já mám hlad. Ptal jsem se svých ženichů a často myslí na to slovo “ANO” a na jídlo…

Najdu vám prostředí, kde je romantika nejlepší

Po celou dobu focení portrétů či skupinových fotek jsem s vámi. Radím vám, jak asi se nejlépe tvářit. Mám vyzkoušeno, že u portrétních fotografií hodně rychle řeknu, jak to chci. Často zapomenou co jsem říkal a přemýšlejí, jak to asi bylo a co jsem jim říkal. U toho přemýšlení na mě úplně zapomenou a začnou samovolně vymýšlet doteky, polibky a blbosti a tím vznikají nejlepší momentky. Najdu vám prostředí, kde je fotografování romantických snímků nejlepší. Pomohu vám, jak nejlépe se k sobě romanticky přitulit, jak udělat snímek přirozený a nebudu vás nutit do ničeho, co nechcete. Věřím, že u focení romantických snímků nafotíme i nějakou akční fotografii. Ženichové často skáčou, nosí nevěsty přes rameno, lezou po stromech, štípou dřevo, leží v trávě nebo se s nevěstou přeskakují. Stejně je to i u skupinek, tahání nevěsty, vyhazování ženicha do vzduchu, lovení nevěsty z vody a mnoho a mnoho hloupostí. Tedy ryze akční reportážní fotografie.

Nedávno jsem na svatbě zažil i travesti show

Na hostině už je to čistá reportáž, tam už to nechávám úplně volné. Ano, i nudličky u pusy nafotím. U večerní zábavy máte vcelku zaručeno, že nafotíte u prvního i druhého jídla mnoho zajímavých snímků. Krájení dortu, posedávání na baru nebo různé svatební překvapení a hry. Nedávno jsem na svatbě zažil i travesti show. Nejvíce hry jako otázky, kočár, poznávání partnera podle… Nejčastěji na svatbě najdeme tombolu, čtení přání. Házení kyticí nebo dražení podvazku. Večerní zábava je úplná studnice snímků na momentky. Po celou dobu, co s vámi večer fotím, jsem s vámi na baru, u her a často se stává, že si toho panáka dám s vámi. Často se mi na svatbách stává, že si na mě lidé natolik zvyknou, že mě zapojují do her. Ale co je příjemnější, jsme v kontaktu i po svatbě, fotím vás pak v ateliéru nebo fotím svatbu vašich přátel.

Akční svatební fotografie

Já se pustil do tzv. akční svatební fotografie, a to tak, že na svatbu sice přijede pan fotograf, ale vystupuji jako kamarád a přítel. Nechci nepřirozené scény, chci, aby když se na fotky kouknete po letech, byly plné emocí, stejně jako tomu bylo v den, kdy byly snímky pořízeny. Zatím se mi to po dobu 10 let stále daří.

Fotím už 9 let a rád vyprávím váš příběh ve fotografii

U tohoto povolání je to ale vždy o lidech a za tu dobu, co jsem nafotil 130 svateb, si mohu říct, že si pamatuji všechny vaše příběhy. Vím, že se nezavděčím všem, ale té většině novomanželů děkuji za to, že mohu být vždy jejich součástí.

Komentáře