Svatba aneb akční reportáž

 

Svatba aneb akční reportáž

Hned úvodem vám nejdříve prozradím, kdo vlastně jsem a jak jsem se k fotografování vlastně dostal. Když mi bylo 14 let, tak jsem chodil tajně do otcovy pracovny se dívat na fotoaparáty, zajímalo mě už delší dobu, jak se fotí, co to obnáší. V té době něco jako internet nebo sociální sítě ještě nebyly. A jediný zdroj informací byla knihovna. Navíc u nás na vesnici odborné knihy o focení k dostání nebyly. Našel jsem způsob, jak se dostat k informacím.

Každý začátek je start cesty

Něco od otce, něco z odborných časopisů. Měl na polici jeden fotoaparát, pod označením FED3. Tak jsem si koupil film, nasadil a šel na to. První moje snímky bylo jen tak focení naší obce, později jsem si troufl na focení sportovních událostí, naše obecní slavnosti a po nástupu na střední školu jsem se zapojil do kroužku o vyvolávání černobílé fotografie. A tím se nastartovalo moje období focení. Ze začátku jsem hodně fotil na film, jak klasický barevný, černobílý, ale také na Dia film. Až v pozdější době, kdy jsem měl první své zaměstnání, jsem začal s focením na vlastní digitální fotoaparát. Dříve to nebylo na dnešní dobu nic moc. Ale když vezmu, že první foťák měl 1MPx, druhý 2MPx a pak skok na 5 mega pixelů, to už byl slušný pokrok. A vývoj a zkušenosti šly dál.

Fotím, jakkoliv a bez zábran

Když jsem si kupoval svoji již druhou zrcadlovku, tak mě kamarád požádal, zda bych mu nenafotil svatbu. Byla to pro mě opravdu výzva, byl jsem zvyklý fotit reportáže. A to ve skutečnosti buď sport, nebo kulturu, závody a přírodu. Navíc jsem vůbec nevěděl, co se na svatbách fotí, na co si dát pozor a co nepřehlédnout. V té době vám nikdo moc poradit nechtěl, byl jsem v té době u svých kolegů konkurence. Předně v červnu 2011 proběhla ve Varnsdorfu moje první svatba, a fotím od té doby až dodnes. Mám za sebou přes 150 svateb. Začínal jsem fotit jak celodenní svatby, půldenní nebo také jen obřady s focením v parku. Šel jsem ze začátku do všeho, fotil jsem svatby na vesnicích, ve městech. V hájenkách či na statku. Pro chudé a bohaté. A tak ten vývoj šel dopředu. Ze začátku jsem se věnoval hlavně focení svateb tak, že jsem klientům radil, jak se tvářit, ale přišlo mi to časem dost nepřirozené. Napadlo mě fotit svatby jako reportáž a dát tomu špetku akce.

Reportáž má velkou hloubku

Až postupem času, kdy jsem se setkal s Vojtou Hurychem na akci setkání svatebních fotografů, jsem zjistil, že reportážní svatby jsou a že je takových fotografů více. Což mě posílilo. Později jsem si dálkově dodělal fotografickou školu. Novomanželé moje služby vyhledávali hlavně proto, že jsem prý přizpůsobivý a je se mnou sranda. Také že snímky obohatím o tu akci. Jako je tahání nevěsty, přetlačovaná, vyhazování nevěsty a ženicha do vzduchu. Ale také štípání dřeva, lehce eroticky, nebo cokoliv jiného. Přišel jsem na to, že hranice zde nejsou, a stále jsem vedl svoje jméno ve stylu reportážního fotografa, i když tomu bylo už trochu jinak.

Vy nejste reportážní fotograf…

Jednou jsem fotil jednu svatbu, kde jsem s klienty připravil opravdu báječné snímky, nasmáli jsme se a byl i krásný den, dobrá pohoda. Až jeden ze svatebčanů mi říká: „Vy nejste reportážní fotograf, i když fotíte tu svatbu tím stylem, ale jste spíš akční fotograf, vy nám poradíte, jak udělat fotku fotkou, ale taky jak na ni hezky zavzpomínat.“ Tak jsem tedy usoudil, že klasická reportáž má jiný směr.

Komunikace jako koření života

Na každé svatbě se snažím s novomanželi komunikovat. Hledat místo na focení, když je to krátká svatba, jen obřad a focení v parku. Najdu s nimi místo, aby nejen měli společné snímky, ale aby si to focení užili a měli hezkou vzpomínku. A taky abych je trochu rozdováděl. Když fotím půldenní nebo celodenní svatbu, je možné si společné focení, párové ale zážitkové, rozdělit. Neradím vám u polívky, jak se tvářit, ale nechám to vás, protože často na mě u toho jídla zapomenete a vznikají ty nejkrásnější momentky. U těch společných snímků to také není strohé. Často jim říkám, že uděláme nejdřív takové ty fotky na noční stolek a pak uděláme ty humorné, aneb jak já tomu říkám „blbiny“. U těch párových kromě běžného skákání, přeskakování nevěsty, lezení po stromě, nebo také podlézání skrze šaty, dívání se pod šaty a žádání o ruku také fotím romantiku. Polibky, doteky, objetí a mnoho dalšího.

Společné oťukávání…

Většinou u párového focení zjistím, jak jste romantičtí, vášniví anebo i když třeba takový nejste, poradím vám jaký být. Neříkám vám, jak se tvářit ale co udělat, jak to pojmete, je jen na vás. Fotografie by měla být přirozená a ukazovat, jací jste, ne jací byste měli podle fotografa být. Já osobně jsem romantik se špetkou ulítlosti. Aneb jak o mě přátelé tvrdí, jsem anděl s duší ďáblíka. Když fotím ty snímky, kde zapojím i zbytek svatebčanů, hned u těch společných zjistím, zda ti lidé jsou emoční, blázniví, nebo strozí. Podle toho vymýšlím ty akční snímky. Často se stává, že lidé se bojí a pak se to tak nějak zvrtne a neví kdy přestat. A o tom to je, svatba není jen o tom si říct u oltáře ano, pak se dobře najíst a napít, ale pořádně si to užít. Tanec s nevěstou, krájení dortu, nebo jen tak posedávání venku může pořád být okořeněno, aby byla prostě sranda.

Jsem hodně přizpůsobivý člověk

Jelikož jsem hodně přizpůsobivý člověk, netvrdím, že každý svatba je o akci. Často fotím klasické romantické snímky, ale také fotografie bez akce, jen o té romantice. Fotím svatby už 10 let a poznal jsem za tu dobu mnoho zajímavých lidí a často fotil svatby i jejich přátelům. Každý fotograf má svůj styl a zaměření a klienti si vybírají fotografa podle toho, jaký je. Já sice mám také svůj styl, snažím se fotky upravovat všechny, a to tak, aby byly ostré, barevné, lehká vinětace. Když se opravdu do snímku nehodí, tak ji vyretušuji, ale často jsou snímky na disku barevné a černobílé zvlášť. Snažím se jít cestou přirozené fotografie a nechci snímky moc utápět ve filtrech. Ze začátku jsem to zkoušel, ale nakonec jsou u mě klienti zvyklí na barevné fotky a ty černobílé.

Dojíždím třeba i přes 300 km

Jelikož jsem hodně komunikativní, snažím se novomanželům vyjít vstříc. Takže pokud mám být na celodenní svatbě 13 hodin a trochu se to protáhne, většinou čas navíc tolik nehrotím. Počítám s tím, že se může něco posunout kvůli počasí a podobně. S časem navíc počítám vždycky, protože jelikož fotím po celé České republice a kolikrát na svatbu dojíždím třeba i přes 300 km, už jsem si zvykl na leccos. Občas se stane, a to zvláště na moravských svatbách, že mě doslova přemluví, abych tam zůstal třeba do druhého dne. Možná jiní kolegové by mě za to asi ukamenovali a řekli, že je to blbost, ale já jsem takový lidštější. Asi to možná dělá to, že jsem vyrostl na vesnici, kde ti lidé jsou jiní, anebo už jsem takový výchovou. Moji rodiče vždycky chtěli, abych se s lidmi domluvil, a když je komunikace dobrá, proč třeba nad rámec jim nevyhovět.

Svatba na splátky

I když mám stanovené ceny, tak jsem našel řešení v tom, že je možné si u velké svatby buď zaplatit zálohu 25 %, nebo si je možné platbu rozložit do splátek. Na webových stránkách najdete kromě fotografií ze svateb také ukázky z portrétního focení. Je možné fotit tzv. svatební rande nebo snímky po svatbě. Později třeba rodinné fotografie. Pro ty, co se rozvedou a mají v sobě velkou špetku humoru, mám i tzv. rozvodové fotografování. Pokud máte firmu a potřebujete produktové fotografie, či hotel, takže firemní či realitní fotografii. Postupně se začínám věnovat i filmování svateb, proto připravuji takovou první malou ukázku z jedné svatby, která proběhla nedávno v Ústí nad Labem.

A proč fotit se mnou?

No, je to jednoduché, zažijete se mnou legraci. Budu se vám věnovat, ale zároveň nafotím krásné momentky, něco bláznivého anebo jen klasickou romantiku. Nechci, abyste byli v pozoru, že přijel profík. Ano, on přijel, ale profíkem není jen člověk, co umí kvalitně fotit, profík je i ten, co umí dobře komunikovat a naslouchat svým klientům. Vše je o komunikaci. A já se těším na vaši svatbu, ať je to svatba na vesnici, ve městě, velká nebo malá. Bohatá nebo chudá, tady v Čechách nebo v zahraničí, kdekoliv. Rád přijedu, budu součástí vašeho dne. Jsem takový vypravěč vašeho příběhu, který do toho vstoupí, jen když je to potřeba. Kdyby cokoliv, stačí kdykoliv napsat.

Najdete také mnoho na sociálních sítích

Najdete mě také na sociální sítí Facebooku, Instagramu ale také Tik Toku. Na sociální sítě každý den nahrávám fotografie a na webové stránky zajímavosti a články. Brzy očekávejte i na webových stránkách téma svatebních dortů, které teď ve fotografiích jsou každý den prezentovány na sociální síti. Také brzy se dočtete o svatebních tradicích, jako jsou nejčastější hry, a také článek, jak a podle čeho vybrat svatebního fotografa. Těším se na vás na svatbě anebo třeba jen na sociální síti.

Komentáře